Харчування учнів в закладах освіти в вересні 2016 року

Додатково завантажити:
Приблизне двотижневе меню для учнів загальноосвітніх навчальних закладів на 2016-2017навчальний рік: Завантажити

Надання послуг з організації гарячого харчування учнів у загальноосвітніх школах здійснюється переможцями відкритих торгів – приватними підприємцями: Кєнчевою С.М.(ЗОШ №11), Войко Л.О. (ЗОШ №3), Гришай В.В. (ЗОШ №№7,12,13, гімназія №1), Грицай Н.М. (БСШ № 16), Шостіною Т.О. (ЗОШ №№ 1,НВК №1 «Мрія», БМЛ), Анохіною Н.І. (ЗОШ №№2,9,20, гімназія №2), Щербиною В.Л. (ЗОШ №№4,5,6, гімназія №3).

Харчування пільгових категорій учнів та учнів 1-4 класів здійснюється в межах виділених бюджетних призначень та у відповідності до основних умов надання послуг, що зазначено у тендерних пропозиціях переможців торгів та відповідно в укладених договорах.
Рішенням виконавчого комітету Бердянської міської ради від 12.01.2016 року №1 «Про організацію харчування школярів у загальноосвітніх навчальних закладах міста в 2016 році» було вирішено продовжити організацію безкоштовного харчування - одноразового сніданку для учнів загальноосвітніх навчальних закладів денної форми навчання: учнів 1-4 класів; дітей – сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування; учнів з малозабезпечених сімей 5-11 класів; дітей загиблих військовослужбовців-учасників антитерористичної операції, дітей учасників бойових дій антитерористичної операції, дітей учасників антитерористичної операції, які безпосередньо приймали та приймають участь в антитерористичній операції з 01 січня 2016 року на суму 6,00 грн. за рахунок коштів місцевого бюджету, з 01 березня 2016 року на суму 8,00 грн.
Рішенням шостої (чергової) сесії міської ради VII скликання від 21.01.2016 була прийнята міська програма «Шкільне харчування» на 2016 рік.
В усіх школах організація пільгового харчування чітко спланована. У випадку надходження нових документів адміністрація шкіл оперативно оформляє необхідні накази, розпорядження. Інформація щодо графіків харчування і чергувань розташована на видному місці (куточок споживача).

Харчування учнів міських загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється за місцем навчання у закладах освіти. В 17 загальноосвітніх закладах освіти (ЗОШ №1,2,3,4,5,6,7,9,11,13,20, 3 гімназіях (гімназія №1 «Надія», багатопрофільна гімназія №2, гімназія №3 «Сузір’я»), Бердянській спеціалізованій школі №16 з поглибленим вивченням іноземних мов, Бердянському муніципальному ліцеї, навчально-виховному комплексі №1 «Мрія» відповідно до законодавчих, нормативних та методичних документів.

При школах у залі їдальні функціонують буфети. Асортимент буфетів визначено Державними санітарними правилами і нормами влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу, затвердженими постановою головного державного санітарного лікаря України від 14.08.2001 № 63.

Шкільні їдальні забезпечені столовим посудом та наборами згідно з Нормами оснащення підприємств громадського харчування посудом, столовими наборами, меблями та кухонним інвентарем.

При організації харчування учнів використовуються фарфоро-фаянсовий і сортовий скляний посуд. У буфетах використовується одноразовий пластмасовий посуд: стакани, соломинки тощо.

Оснащення шкільних їдальнь торгово-технологічним обладнанням залежно від того, працює їдальня на сировині чи напівфабрикатах, визначається згідно з нормативами оснащення обладнанням їдальнь при школах.

Планування діяльності їдальнь при загальноосвітніх навчальних закладах охоплює комплекс робіт з визначення обсягу випуску продукції за певний термін: рік, квартал, місяць, тиждень, день. Особливе місце займає планування роботи їдальнь протягом двох тижнів за допомогою циклічного плану-меню, яке затверджується орендатором шкільних їдальнь та погоджується з відділом Державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства в м. Бердянську.
Двотижневе циклічне меню складається на сезон (літнього-осіннього, зимово-весняний). Розроблення циклічного меню здійснюють згідно з вимогами до організації раціонального харчування. Технологічні та калькуляційні картки на страви, що входять до складу комплексних сніданків, розробляють відповідно до Збірника рецептур страв для харчування школярів. Продукти харчування та продовольча сировина надходять до навчальних закладів разом із супровідними документами, які свідчать про їх походження та якість (накладні, сертифікати відповідності, висновки санітарно-епідеміологічної експертизи тощо).

Відділ освіти регулярно видає наказ про створення робочої групи з перевірки приватних підприємців з метою контролю якості, питання закупівлі та постачання продуктів, функціонування системи харчування учнів в закладах освіти.

Завезення всіх видів напівфабрикатів, кулінарних, кондитерських, борошняних, хлібобулочних та інших виробів у шкільні їдальні здійснюється в централізованому порядку (в межах дії орендатора) щодня спеціалізованим автотранспортом невеликої (до однієї тонни) вантажопідйомності в лотках, контейнерах та інших ємностях, що пройшли санітарну обробку.

Бакалійна група товарів (борошно, крупи, цукор, макаронні вироби, чай, оселедці тощо) доставляється у шкільні їдальні один раз на 10-12 днів.
Відпуск харчування учням в їдальні організовується згідно з графіком, який розробляється керівництвом їдальні разом з особою, відповідальною за організацію харчування, батьківським та учнівським комітетом виходячи з режиму навчальних занять. При розробленні графіка враховується необхідність повного (100%) забезпечення учнів першої зміни гарячими сніданками, учнів, що займаються в групах продовженого дня і для інших бажаючих – обідами, учнів, що знаходяться у школі повний день – полуденками, які відпускають після 15-ої години. Графік затверджується директором школи і вивішується на видному місці. Контроль за виконанням графіка відвідування їдальні та порядком під час приймання їжі покладається на заступника директора з НВР, відповідального за питання харчування.

Поряд з наданням гарячого харчування для викладацького складу та обслуговуючого персоналу у шкільній їдальні за їх заявками організовують столи замовлень для купівлі різних видів напівфабрикатів, кулінарних, борошняних та кондитерських виробів за готівковий розрахунок.
У передсвяткові дні у шкільних їдальнях організовують виставки-продажі з широким асортиментом різноманітних напівфабрикатів і готової продукції.
Харчування дітей, які не належать до пільгових категорій, у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється за готівку. Школярі, що харчуються за кошти батьків, щодня в буфеті або самостійно покупають вироби, сік або з класним керівником заказують сніданки. У цьому разі вивчається попит споживачів, щоб крім обов’язкового обсягу випущеної продукції мати певний запас, розрахований на організацію харчування школярів, викладачів та обслуговуючого персоналу. Для того щоб забезпечити всіх бажаючих сніданками, обідами, полуденками, заступник директора з НВР, відповідальний за харчування, напередодні збирає і передає в їдальню інформацію про тих учнів, що харчуються організовано за кошти батьків. Це можуть бути молодші школярі групи продовженого дня тощо.


Також у межах компетенції контроль за роботою шкільних їдальнь здійснює відділ освіти.

Згідно із Законом України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”: нагляд за дотриманням вимог санітарних норм у стандартах та інших нормативно-технічних документах, відповідністю продукції вимогам безпеки для здоров’я і життя населення здійснює відділ Державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства в м. Бердянську.

Перевірку фінансово-господарської діяльності суб’єктів підприємницької діяльності, які організовують харчування в навчальних закладах, проводять органи виконавчої влади, уповноважені від імені держави в порядку, встановленому законодавством, здійснювати планові та позапланові виїзні перевірки.
Щоденний контроль за якістю готових страв у їдальнях при загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється бракеражною комісією, до складу якої входять завідуючий виробництвом закладу, медичний працівник і представник адміністрації закладу.

Важливу роль в організації контролю за харчуванням учнів відіграє медпрацівник школи. Беручи участь в роботі бракеражної комісії, він здійснює постійний контроль за якістю їжі, а також сировини та продуктів, що надходять, слідкує за дотриманням санітарних правил в їдальні при школі, бере участь у проведенні вітамінізації страв, проводить огляд учнів для виявлення тих, що потребують дієтичного харчування тощо.

При перевірках шкільних їдальнь особливу увагу звертають на дотримання норм закладки сировини та виходу готової продукції, технології виготовлення страв та виробів, порядку ціноутворення, вимог Санітарних правил при зберіганні і реалізації продукції, обробленні використаного столового та кухонного посуду.

Для оцінки якості обслуговування споживачів у шкільних їдальнях і буфетах, зіставлення ціни і якості послуг, виявлення незадоволеного попиту і попиту, що формується, періодично проводиться опитування учнів загальноосвітніх навчальних закладів, їх батьків і вчителів за анкетами, розробленими відділом освіти. Для одержання об’єктивної інформації анкети пропорційно розповсюджується серед учнів різних класів. Опитування проводиться один раз на рік.
Якість готової їжі в шкільній їдальні щодня перевіряється бракеражною комісією, до складу якої належить завідуючий виробництвом шкільної їдальні, медпрацівник і представник адміністрації, до функціональних обов’язків якого входить контроль за організацією харчування, а також представники батьківської громадськості. Без бракеражу не поступає на реалізацію жодна партія приготовлених страв і напоїв. Запис про перевірку готової продукції заноситься до бракеражного журналу.

Періодично (1-2 рази на рік) завідуючий виробництвом їдальні та відповідальна особа з харчування звітують на педагогічній раді про стан організації харчування учнів школи і задачі щодо його подальшого поліпшення.

На нарадах аналізується робота шкільних їдальнь: проведення ремонтів, поповнення парку обладнання, забезпечення нормативною документацією, примірним меню, кваліфікованими кадрами та виконання вимог Постанов Кабінету Міністрів України від 19.06.2002 року №856 “Про організацію харчування окремих категорій учнів у загальноосвітніх закладах” і від 22.11.2004 року №1591 “Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах” в частині забезпечення безоплатним одноразовим харчуванням учнів пільгових категорій та 1-4 класів загальноосвітніх шкіл за рахунок бюджетних коштів. Учасниками наради приймаються конкретні рекомендації щодо покращення стану справ в системі організації харчування, особливу увагу зосереджено на проблемі гарячого харчування всіх школярів, яка залишається однією із найбільш актуальних. Завдяки спільним діям відділу освіти, приватних підприємців та батьківських комітетів шкіл стан організації харчування школярів якісно змінюється, покращується матеріально-технічне забезпечення торгово-виробничих процесів, естетичний вигляд їдальнь.

Під час перевірок питань харчування дітей у загальноосвітніх навчальних закладах керівники навчальних закладів керуються нормативними документами.

В закладах освіти відпрацьований механізм організації харчування дітей, який складається з:
- відпрацювання режиму і графіка харчування дітей (заклад освіти);
- визначення постачальників продуктів харчування і продовольчої сировини (орендатор);
- приймання продуктів харчування і продовольчої сировини гарантованої якості (орендатор);
- складання меню-розкладу; виготовлення страв (орендатор);
- проведення реалізації готових страв і буфетної продукції (орендатор);
- надання дітям готових страв і буфетної продукції (орендатор);
- ведення обліку дітей, які отримують безоплатне гаряче харчування, а також гаряче харчування за кошти батьків (заклад освіти, орендатор);
- контроль за харчуванням (заклад освіти, відділ освіти);
- інформування батьків про організацію харчування дітей у закладі закладі освіти.

Облік дітей, охоплених безоплатним харчуванням, здійснює класний керівник, він вчасно повідомляє про відсутніх учнів особу, відповідальну за організацію харчування.

Заступник директора з НВР, відповідальний за питання харчування постійно контролює щоденні відмітки у списку дітей на харчоблоці з відмітками присутніх у класних журналах.

На керівників навчальних закладів покладено персональну відповідальність за створення безпечних умов організації харчування дітей та забезпечення належного санітарно - епідеміологічного режиму.
Бракераж сирої продукції здійснюється медичним працівником закладу.
Під час перевірок шкільних їдальнь не було виявлено: м'ясо та яйця водоплавної птиці, м'ясо, яке не пройшло ветеринарного контролю, м'ясні обрізки, субпродукти (діафрагму, кров, легені, нирки, голови тощо), свинину жирну, свинячі баки, річкову та копчену рибу, гриби, соуси, перець, майонез, вироби у фритюрі, у тому числі чіпси, вироби швидкого приготування, газовані напої, квас, натуральну каву, кремові вироби, вершково-рослинні масла та масла з доданням будь-якої іншої сировини (риби, морепродуктів ), продукти, що містять синтетичні барвники, ароматизатори, підсолоджувачі, підсилювачі смаку, консерванти.

Відомості про якість продуктів, що швидко псуються, у тому числі молока, реєструються медичною сестрою у Журналі бракеражу сирих продуктів. Тара, в якій надходять продукти, що швидко псуються (м'ясо, риба, молочні продукти тощо), мають кришки. Тара і кришки виготовлені з матеріалів, дозволених Міністерством охорони здоров'я України для контакту з продуктами харчування; тара промаркована - "м'ясо","сметана","риба","сир кисломолочний" тощо і використовується за призначенням.

Орендатор несе повну відповідальність за приймання, зберігання та видачу продуктів харчування і тари, додержання умов зберігання і термінів реалізації продуктів харчування та продовольчої сировини. Облік продуктів та продовольчої сировини, а також тари здійснюється у Книзі складського обліку, де вказується дата їх надходження, номер накладної, постачальник, об'єм поставки, дата та об'єм щоденної реалізації.

Продукти харчування, продовольчу сировину і тару зберігається у спеціально обладнаних коморах, овочесховищах, де забезпечено дотримання санітарних норм і правил, у тому числі умови товарного сусідства, температурний режим. Комори оснащені необхідним обладнанням, меблями, посудом, інвентарем, у тому числі для відкривання тари, засобами вимірювання, гирями, тарою тощо. Стелажі, шафи для зберігання продуктів харчування підняті від підлоги на 15 см для забезпечення можливості прибирання. Сіль, цукор, яйця зберігають у сухих приміщеннях, окремо від продуктів, які сильно пахнуть.
Отже, на продукти харчування, які приймаються у заклад, є супровідні документи, які свідчать про їх походження та якість (накладні, сертифікати відповідності, висновки санітарно-епідеміологічної експертизи тощо).

Робота кухара на харчоблоці розпочинається після заповнення ним та медичним працівником журналу здоров’я. У даному журналі є персональні підписи медичного працівника про відсутність гнійничкових захворювань у працівників та особистий підпис працівника про відсутність дисфункції кишечника і гострих респіраторних інфекцій працівника.
Процес приготування страв здійснюється у повній відповідності з технологічною документацією (калькуляційні карти).
Контроль якості готової продукції щоденно здійснює бракеражна комісія в присутності кухара, що готував страву. До складу бракеражної комісії входять: директор, заступник директора з НВР, відповідальний за організацію харчування, медичний працівник та представник профспілки.

Контроль за якістю готової продукції в шкільних їдальнях розпочинається з перевірки наявності технологічної документації (технологічних карт) по кожній страві, в яких відображена рецептура й технологія приготування блюд та кулінарних виробів.

Щодня залишають добові проби кожної страви раціону (окремо). Проби відбираються в об'ємі порцій для дітей, зберігаються на харчоблоці у холодильнику при температурі +4 - +8 С. Проби страв кожного прийому їжі зберігаються протягом доби до закінчення аналогічного прийому їжі наступного дня, наприклад обід (до закінчення обіду наступного дня).

Класні керівники та класоводи стежать за тим, як харчуються діти, не допускають нераціонального використання коштів на харчування дітей.
Для забезпечення дітей вітаміном С проводять обов’язкову С- вітамінізацію страв. За організацію проведення С-вітамінізації відповідає керівник, кухар та медичний працівник закладу.

Роздрукувати сторінку

Повернутися назад
© 2012-2017 Відділ освіти виконкому Бердянської міськради
71118, Запорізька обл., м. Бердянськ, вул.Університетська,33
Телефон: (06153) 4-70-10 Електронна пошта:oono@rada-berdyansk.gov.ua